CHEN LU

陳璐(チン ロ) / Chen Lu

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website: chen-lu.co

1990年台湾、彰化生まれ。2013年台湾私立実践大学コンピュータシミュレーション、デザイン学科を卒業。現在、東京藝術大学グローバルアートプラクティス専攻、修士一年生。彼女は画を描くだけではなくインスタレーションも作っている。彼女の創造の出発点は社会の弱者と自分のステレオタイプの間に存在する問題である。彼女の作品は台湾と日本のギャラリー及びアートスペースで展示された。2016年琵琶湖美術大賞に入選。グループ展覧会太郎かアリスを行った。

アーティスト ステートメント

私は、社会的弱者の立場にある者、その存在の意味や価値を表現するためにそのシンボル、或いはメタファーとして動物を使いながら、観察して見えてくる動物の様々な生態と自分の感想を作品に反映し変換して表現している。
科学の世界では生物の定義で、動物が社会的な生物であることも知られている。輪廻転生を信じるならば、誰も動物として生まれ変わる可能性がある。この概念に加えて、人間と動物の特徴はほぼ同じで、人間社会のルールをまだ知らない子供と動物の違いはないと言う。
まず生物として生まれ、後に人間と動物に別れた。人間社会で教育、教養を受けて、自分は男性あるいは女性であると自身の性差を認識し(あるいは、“させられて”)、家族や学校、暮らす町や村などの共同社会の中で、自分と他人の違いや、同時にステレオタイプとしての共通の概念を理解していく。
この事について考える方法として、例えば、私は、他人や動物の立場で考えてみる。そのことから私はこうも考えてみる。他者や人間以外の生命は私の現在、過去、未来を映す『鏡』だ。
様々に思考をめぐらせ、絵画など平面表現に限らず立体やインスタレーションなど他の様式でも作品を作っていこうと考えている。

Born 1990 in Chanhua, Taiwan, she received her BS in Simulation & Design from Shin Chien University in 2013. She is currently studying at Global Art Practice (MFA course) at Tokyo University of the Arts. She is a painter but also makes installations. The starting point of her work is existent problems about vulnerable groups and their distance from our stereotypes. Her works have been exhibited at galleries and public spaces in Taiwan and Japan, such as BIWAKO ART CONTEST(the Museum of Modern Art, Shiga, 2016), TARO OR ALICE-LIQUID(group exhibition, Yukobo Art Space.)

Artist Statement

In recent years, my starting point of creation focus on problems about existence between vulnerable groups and our stereotypes. I use symbols(animals) to make metaphors to express my problems. On the other hand, I observe various kinds of animals’ behavior and mix them with my impression. Then, my thoughts are converted and reflected in my work. What is the difference between humans and animals? In fact, human babies act just like animals as they are yet to take any role in the human society. Or as they are not involved in any cultural activities. After receiving education, we start to know our different gender (or “to believe”), we live in communities such as family, schools or towns, and know our difference between each other. At the same time, stereotypes about the human society slip into our mind. As a way to think about those two things, for example, I would stand on the others’ and animals’ point to consider. In addition, I think that other humans and animals are “mirrors” which reflect my present, past and future. Mirrors are embedded in the painting of the animals, and when a visitor sees the reflection, he/she does not simply look at their reflection― they see themselves as part of the picture, in which they are on the same stage as the depicted animals.

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Why are you in a Cage?
2015
Oil paint, Mirror, Metal,
Wool, Plastic
Paining: 162cm X 162cm
Cage: 180cm X 180cm X 180cm
Box monster1Box-monster2
Box-Monster
2015
Wool, Mirror, Wiggle eyes,
Control device, Cardboard
35cm X 45cm X 20 cm