Irene Sartorio

Irene Sartorio - Irene Sartorio_face photo

イレーネ・サルトリオ / Irene Sartorio

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1992年イタリア、ヴィメルカーテ生まれ。幼少の頃から世界を旅し、異なる文化やアイデンティティーのあり方に触れ、アートに興味を持つ。ミラノに渡りNABA(芸術アカデミー)でファインアートを学び、2014年に学士を取得。卒業後はミラノでギャラリーアシスタントとして美術業界に従事。作家活動に専念することを決心し、ロンドン芸術大学セントラル・セント・マーチンズ校に入学。ファインアート科修士課程に在籍。

アーティスト ステイトメント

私は、記憶、文化的アイデンティティー、文化表象をテーマに制作を行っている。絵画、ビデオ、彫刻、写真などのメディアを横断的に利用し、主観性、抽象、投影、故郷、親密さ、アーカイブ、紋中紋、騙し絵などの概念を探求している。
私は、議論自体の重要性や理論に問いを投げかける言説に興味がある。例えば、制作のプロセスは、往々にして作品自体より大切であるが、ミニチュア模型や固執した思考に隠されて表に出にくい。
私はしばしば他人が撮った写真をベースに制作する。そこには、他者の記憶を利用する権利、あるいはその人を象徴するイメージを利用することの正当性や所有の問題が伴う。また、私のイメージや作品は、特定の地理的文脈から生まれるため、そこに孕む社会的および政治的問題を考慮する必要性もあるだろう。しかし、これらのイメージは実際、歴史の外側の、葛藤から切り離された記憶の側面に存在する。つまり私は、従来の地理的解釈を乗り越え、代わりに、イメージが跡を残す物理的な領域としての「記憶の地理学」を提示することができるのだ。

Born in 1992 in Vimercate, Italy, Irene traveled around the world from a young age and grew up within different cultures and identities, which translated in a growing interest for art.
She moved to Milan to study Fine Arts at NABA (Nova Accademia di Belle Arti) receiving her Bachelor Degree in 2014. She then worked as a gallery assistant in Milan wishing to better understand the art world, until she decided to pursue her art career to become an artist and enrolled at the University of arts in London, Central Saint Martins, where she is currently studying MA Fine Art.

Artist Statement

My practice focuses on the themes of memory, cultural identity and representation. I employ various media from painting to video and sculpture, utilizing and referencing photography in an attempt to explore ideas of subjectivity, abstraction, projection, home, intimacy, archive, mise en abyne and
trompe l’oeil.
I am drawn to discourses that challenge their importance and logic. For example the process of making, that in many cases is more important than the work itself, becomes invisible, hidden in miniatures or the obsessively thought through process.
I often use as foundation photographs taken by someone else. Issues of ownership and authenticity arise to question the right to work with someone else’s memories and how to legitimately utilize the images that represent them. Furthermore, my images, and the resulting artworks, are often born from a specific geographical context, making me wonder if I am bound to talk about its social and political issues too. However, these images live outside history, in a context severed from conflict, in a dimension of memory. This way I can change the idea of geography from how it is usually conceived, to instead talk about the “geography of memory” as the physical realm where images leave their traces.

Irene Sartorio - Irene Sartorio_Antropologia della diapositiva (7)_1

Antropologia della diapositiva (7) (Slides anthropology)
2015
oil on photograph
10.3 x 13.2 cm

Antropologia della diapositiva (7) (人類学のスライド)
写真に油彩
10.3 x 13.2 cm

Irene Sartorio - Irene Sartorio_Postcolonialism A very short introduction by Robert J C Young_2

Postcolonialism: A Very Short Introduction by Robert J. C. Young
2016
paper from book: “Postcolonialism: A Very Short Introduction by Robert J. C. Young”, glue, nail polish, aluminium thread, jewelry hook
variable dimensions (20 x 20 cm flat)

Postcolonialism: A Very Short Introduction by Robert
J. C. Young
(ロバート・J.C. ヤングのポストコロニアリズム)
2016
ロバート・J.C. ヤングのポストコロニアリズムのページ、糊、マニュキア液、アルミニウムの糸、宝石用のフック
サイズ可変(20cm x 20cm フラット)

Irene Sartorio - Irene Sartorio_Dr. Livingstone, I presume_3

“Dr. Livingstone, I presume”
2016
photograph, thread, light
59,4 x 84 cm (photograph)

“Dr. Livingstone, I presume”
(ドクターリヴィングストン)
2016
写真、糸、照明、59,4 x 84 cm (写真)