Guest Lecturer: Guo Jau-Lan <Critical Museum: Exhibition Making as Art Historiography>

[GAP Seminar・Social Practice Seminar] 郭昭蘭 <批判性的美術館:展覽作為藝術史編撰法>

As part of the GAP Seminar and Social Practice Seminar curriculum, GAP has invited Professor Jau-lan Guo from Taipei National University of the Arts. Professor Guo teaches modern and contemporary art, art history, and curatorial practice. Her research interests focus on artistic migration, circulation, art historiography, and how exhibitions construct history.

She will deliver lectures to GAP students on the theme of “Critical Museum: Exhibition Making as Art Historiography,” and engage in discussions with students about geopolitical perspectives on relational art historiography between Japan and Taiwan.

GAPセミナーとソーシャル・プラクティス・セミナーのカリキュラムの一環として、GAPは台湾・国立台北芸術大学より郭昭蘭(Jau-lan Guo)教授を招聘しました。郭教授は、近現代美術、美術史、キュレーション実践を教えており、彼女の研究関心は、芸術における移動や循環、美術史記述、そして展覧会がいかにして歴史を構築するかという点にあります。

彼女は「クリティカル・ミュージアム:美術史記述としての展覧会制作」というテーマでGAPの学生に講義を行い、日本と台湾の関係性の中における美術史記述に関する地政学的思考について学生と議論を交わします。


Abstract

According to Donald Preziosi, visual art in museums is always imagined as bearing traces of its origins, which are seen as windows into specific times, places, and psyches; the museum is conceived as a place where individuals can experience their own formation as a historical process and as a place rooted in historical processes. So, how do the politics and poetics of display intervene in the interpretation and reception of past art—that is, in the reflection on art historiography? How can artworks that are responsible for interpreting the past liberate themselves from the limitations of being allegories of temporal continuity, restore the contingency of the work’s meaning and value, and greet the audience with today’s rhetoric and phenomenological qualities?

Keyword: exhibition-making, curatorial practice, art historiography


Abstract

ドナルド・プレツィオージ(Donald Preziosi)によれば、美術館における視覚芸術は常にその起源の痕跡を帯びているものとして想像されており、それらの起源は特定の時代、場所、精神状態への窓として見なされます。美術館は、個人が自らの形成を歴史的プロセスとして体験できる場所であり、同時に歴史的プロセスに根ざした場所として構想されています。では、展示の政治性と詩学は、過去の美術の解釈と受容——すなわち美術史記述の反省——にどのように介入するのでしょうか? 過去を解釈する役割を担う美術作品は、時間的連続性の寓意という限界からいかにして解放され、作品の意味と価値の偶発性を回復し、現代のレトリックや現象学的特性をもって観客に語りかけることができるのでしょうか?

根據唐納˙普雷奇奧西(Donald Preziosi),視覺藝術在博物館總是被想像成帶有起源的痕跡,這些痕跡被視為進入特定時代、地點與心理的窗口; 博物館被設想為一個能夠使個體體驗到自己的形成乃是一個歷史過程,也是一個根植於歷史過程的地方。那麼,展示政治與展示的詩學如何介入過往藝術的詮釋與接受-即藝術史編撰法的反思? 擔負著解釋過往的藝術作品,又該如何解放它作為時間連續性寓言的限制,還原作品意義與價值的偶然性,並以今日的修辭、現象學式的特質迎向觀眾?


穿越人煙罕至的小徑 On the Passage of a Few Persons Through a Brief Moment in Time.
Exhibition curated by Jau-Lan GUO, Michael LIN, and Ambrozy LEE, 2022 Spring


This special form of display is an exhibition project that reconstructs Taiwan’s art history by re-performing artistic remnants; however, the artistic remnants here does not only refer to individual artworks that are treated in isolation in the writing of art history paradigm, but also to the local and global circulation mechanisms as a whole that are established through the contextual creation of art museums, past artworks, and exhibitions as forms.

対象:GAPセミナー・ソーシャル・プラクティス・セミナーを履修登録している学生
The lecture and tutorial by Professor Jau-Lan Guo are open to students who are registered for the GAP seminar and Social Practice Seminar