This special lecture will feature Professor Peter Eckersall, a researcher of performance studies and dramaturgy theory, and an expert on Japanese theater, who has also been involved in numerous performing arts. He will give a lecture that will serve as an introduction to performance studies.
Performance Studies (or PS) has grown in importance since it was first proposed as a new field of study in the 1970s and 1980s in the United States. Degrees in Performance Studies and approaches to artistic practice that are informed by PS are now seen in many places around the globe. Yet there are still many debates about what Performance Studies is.
This lecture will explore some key concepts in Performance Studies such as performativity, liminality, and the “broad spectrum” of performances that are enacted in theatre, ritual, sport, politics, and cultural and social movements. A key idea in the formation of PS was to think about what it does, rather than what it is, and the lecture will discuss how Performance Studies is connected to ideas of movement and action.
What can we learn from this sense of restless motion and from the interdisciplinary nature of Performance Studies? And what are the outcomes of this for thinking about contemporary art—as well as for humanity—in a time when we face many pressing problems?
This lecture will aim to be an introduction to Performance Studies with a focus on what it does for artists, scholars, and activists in our world. We will also discuss some examples of Performance Studies in Japan.
本特別講演会は、ニューヨーク市立大学大学院教授で、パフォーマンス学やドラマトゥルギー理論の研究者、日本演劇の専門家として、多数の舞台芸術にも携わってきたペーター・エッカソール先生をお招きし、「パフォーマンス学」の入門となる講義をいただくものです。
パフォーマンス学(パフォーマンス・スタディーズ、パフォーマンス研究)は、1970年代から1980年代にかけて米国で新たな学問領域として提唱されて以来、その重要性が増しています。パフォーマンス学の学位や、パフォーマンス学の知見を取り入れた芸術的実践へのアプローチは、今日、世界中の多くの場所で見られるようになりました。しかし、パフォーマンス学とは何かについては、依然として多くの議論の余地が残されています。
本講演では、パフォーマンス学における主要な概念、例えばパフォーマティヴィティ、リミナリティ、そして劇場、儀式、スポーツ、政治、文化・社会運動などで行われるパフォーマンスの「幅広いスペクトラム」について探求します。パフォーマンス学の形成における重要な考え方は、それが何であるかではなく、それが何をするのかについて考えることでした。講演では、パフォーマンス学が運動や行動の概念とどのように結びついているかについても議論します。
このパフォーマンス学の流動性や領域横断的な性質から、私たちは何を学ぶことができるのでしょうか。また、多くの火急の問題に直面している現代において、パフォーマンス学から得られる知見は、現代芸術や人類について考察する上でどのような成果をもたらすのでしょうか。
本講演は、パフォーマンス学が今日の社会を生きるアーティスト、研究者、アクティヴィストにとってどのようなものなのか、という点に焦点を当てた入門編となります。そして、日本におけるパフォーマンス学の事例もいくつか取り上げて議論します。
Outline
Planning and moderator: Chiaki Soma (Art Producer, Associate Professor of Global Art Practice, Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts)
Date & Time: May 26, 2024 (Monday) 18:00-20:00
Venue: Lecture Room 1, Central Building, Faculty of Fine Arts, Ueno Campus, Tokyo University of the Arts (No. 7 on the map below) https://www.geidai.ac.jp/access/ueno
There will be no online streaming of the lecture.
Eligibility: TUA students, faculties and the general public
*Mandatory for Students who are registered for the GAP seminar in their first year of the GAP master’s program.
Language: Japanese and English with consecutive interpretation (Interpreter: Kanoko Tamura)
Admission and Booking: Free of charge, reservations required (first-come, first-served, capacity of 150)
Credit: Organized by Global Art Practice (GAP) and Inter Media Art(Sentan), Tokyo University of the Arts. Co-organized by Global Support Center, Tokyo University of the Arts.
Special Cooperation: Museum of Contemporary Art Tokyo
Contact:
Graduate School of Art, Department of Global Art Practice
Email: gapstaffs@ml.geidai.ac.jp
企画・司会:相馬千秋(アートプロデューサー、東京藝術大学大学院美術研究科グローバルアートプラクティス専攻准教授)
日時:2025年5月26日(月)18:00-20:00
会場:東京藝術大学上野キャンパス 美術学部中央棟第一講義室(以下の地図の7番)https://www.geidai.ac.jp/access/ueno
*オンライン配信の予定はございません。
対象:本学の学生・教職員、学外一般
*GAP修士1年でGAPセミナーを履修登録している学生は必ず受講すること。
使用言語:日本語・英語の逐次通訳つき(通訳:田村かのこ)
参加無料・要予約(予約先着順・定員150名):予約フォーム
主催:東京藝術大学大学院美術研究科グローバルアートプラクティス専攻(GAP)、先端芸術表現専攻。共催:東京藝術大学グローバルサポートセンター。 特別協力:東京都現代美術館
問い合わせ先:美術研究科 グローバルアートプラクティス専攻
Speaker

Peter Eckersall is the Sidney E. Cohn Professor in Theatre at the Graduate Center City University of New York. His research expertise includes Japanese theatre, dramaturgy, contemporary performance, and performance and media. Recent publications include Dramaturgy to Make Visible: The Legacies of New Dramaturgy for Politics and Performance in Our Times (Routledge 2024), (Asian) Dramaturgs Network: Sensing Complexity, Tracing and Doing, (coedited with Charlene Rajendran, Center 42 Singapore 2023), Okada Toshiki and Japanese Theatre, (coedited with Barbara Geilhorn, Andreas Regelsberger, Cody Poulton, Performance Research Books 2021), New Media Dramaturgy (co-authored with Helena Grehan and Ed Scheer, Palgrave 2017), and Performativity and Event in 1960s Japan (Palgrave 2013). He is resident dramaturg of the Not Yet It’s Difficult performance group (Melbourne). Recent dramaturgy includes Everything Starts from a Dot (Sachiyo Takahashi, LaMaMa), Phantom Sun/Northern Drift (Alexis Destoop, Beursschouwburg, Riga Biennial).
ピーター・エッカソールは、ニューヨーク市立大学大学院センターのシドニー・E・コーン教授(演劇)。専門分野は、日本演劇、ドラマツルギー、現代パフォーマンス、パフォーマンスとメディアなど。 最近の著書に、『可視化するドラマトゥルギー:我々の時代における政治とパフォーマンスのための新ドラマトゥルギー』(Routledge 2024)、『アジアのドラマトゥルグ・ネットワーク:複雑さの感知、トレース、実行』(Charlene Rajendranとの共編著、Center 42 Singapore 2023)、『岡田利規と日本演劇』(バーバラ・ゲイルホーン、アンドレアス・レゲルスバーガー、コーディ・ポルトンとの共編著、パフォーマンス・リサーチ・ブックス、2021年)、『ニューメディア・ドラマトゥルギー』(ヘレナ・グレハン、エド・シーアとの共著、パルグレイブ、2017年)、『パフォーマティヴィティと1960年代の日本におけるイヴェント』(パルグレイブ、2013年)。メルボルンのパフォーマンスグループNot Yet It’s Difficultの専属ドラマターグ。最近のドラマターグ作品には、Everything Starts from a Dot(高橋幸代、ラ・ママ)、Phantom Sun/Northern Drift(アレクシス・デストープ、Beursschouwburg、リガ・ビエンナーレ)などがある。