Tapchan (топчан) time together? ウズベキスタン4都市でのリサーチワークショップ報告会 

2024年度大塚健二郎美術学部国際交流事業

ウズベキスタン4都市でのリサーチワークショップ 報告会 

Tapchan (топчан) time together?

去る8月16日〜22日、ウズベキスタンの4都市(タシケント、ヒヴァ、ブハラ、サマルカンド)やその周辺エリアを周遊しながら開催されたリサーチワークショップの報告会を開催します。報告会では、参加した学生7名が主体となり、その体験やリサーチから得られたことを、それぞれの方法でレポートします。

参加学生からのメッセージ

7日間の滞在中に私たちは4つの都市を訪れ、国内の移動距離はおおよそ1000㎞でした。限られた時間の中で、自分たちの身体(特に腸や胃)の限界を感じながら駆け巡るような旅は、古代から中世、近代、現代まで様々な文化の交差点として機能してきたウズベキスタンの文化や建築群に圧倒されるばかりでした。町から町へと5時間〜7時間マイクロバスで移動するなかで、車窓をぼーっと眺めていると、土と空と太陽と月と…と地球に生きていることを身をもって自覚します。

移動することを通して、人々の暮らしを垣間見ることもできました。道端で絨毯を広げている家族は、絨毯の洗濯中。同じ方向に向かう車を求めて、道端で待つ人。早く移動する車がライトやクラクションで合図するとギリギリで横の車線に移って交わす車たち。

そして、通り過ぎた景色の中でも心惹かれ続けた、軒先にある木製の椅子とテーブルが載せられた大きな縁台。それをタプチャンと呼びます。タプチャンでは、家族や友人とご飯をたべたり、お茶を飲んだり、話したり、昼寝をしたり…。タプチャンには様々な人が目的や目的なく集まることができ、ウズベキスタンらしい日常のひとときを生み出すのに一役を買っています。

このタプチャンでの時間の過ごし方への憧れから、今回の報告会では、タプチャンで生まれる交流を藝大に拡張させたいと思います。タプチャンをウズベキスタンから持ってくることはできませんでしたが、参加者それぞれ流のタプチャンスタイルで話の輪に来場者をお招きし、それぞれの旅の記憶とリサーチをのんびり共有する時間を過ごしてみたいと思います。

【日時】

2024年10月21日(月)18:00~20:00(途中参加・退出OK)

【会場】

東京藝術大学上野キャンパス内 国際交流棟 3階 コミュニティサロン

こちらの地図の19番の建物 https://www.geidai.ac.jp/access/ueno

【対象】学内・学外問わずどなたでもお気軽にご参加ください。

【申込方法】予約フォーム https://forms.gle/UGftXZcV4Rv6HnBEA

(飛び入り参加も大歓迎!)

【使用言語】日本語 (一部英語あり)

【報告者およびテーマ】

欧静薇 (美術研究科GAP専攻 修士1年) と 「タシケントを歩く:都市の舞台と演劇の日常」                   

渡邉元貴 (美術研究科GAP専攻 修士1年)  と 「表象とまなざし ジェンダーと馬の睾丸」  

徐秋成 (美術研究科先端芸術表現専攻 修士2年) と 「ノマドのポストメモリー」    

山口塁 (美術研究科先端芸術表現専攻 修士2年) と 「友人の故郷を尋ねて-Jarkurganで感じたリアル-」   

神道朝子 (国際芸術創造研究科GA 修士2年) と「死者を弔うところ」

柏木小遥 (国際芸術創造研究科GA 修士2年) と 「永劫回帰:太陽に曝され燃え尽きた革命と新たな現代の光」    

佐藤未来 (映像研究科映像メディア学専攻 博士2年) と 「植民地の歴史と食」   *オンライン参加  

【コメンテーター/ワークショップ参加教員】

相馬千秋 (美術研究科GAP専攻 准教授)                        

灰原千晶 (美術研究科GAP専攻 助教)                        

田村かのこ (美術研究科GAP専攻 インストラクター) 

【主催】東京藝術大学大学院美術研究科グローバルアートプラクティス専攻(GAP) 相馬千秋研究室

【協力】東京藝術大学大学院国際芸術創造研究科アートプロデュース専攻(GA) 

【問い合わせ先】美術研究科 グローバルアートプラクティス専攻 gapstaffs@ml.geidai.ac.jp

Otsuka Kenjiro International Exchange Program for the Faculty of Fine Arts 2024

Presentation for Research Workshop held in Uzbekistan 

Tapchan (топчан) time together?

We are pleased to welcome you to a debriefing session on the research workshop held August 16-22, 2024, touring four cities in Uzbekistan (Tashkent, Khiva, Bukhara, and Samarkand) and the surrounding areas. In this session, seven participating students will take the lead and report on their experiences and what they gained from their research in their own ways.

[Messages from participating students]

During our seven-day stay in Uzbekistan, we visited four cities and traveled approximately 1,000 km. The journey was like running around with limited time, feeling the limits of our bodies (especially our intestines and stomachs), and we were overwhelmed by the culture and architecture of Uzbekistan, which has functioned as a crossroads of various cultures from ancient times to the Middle Ages, modern times, and today. As we traveled from town to town by microbus for five to seven hours, gazing out the windows of the bus, we became aware of the earth, sky, sun, and moon… and the fact that we were living on the earth.

Through the trip, we were also able to catch a glimpse of people’s daily lives. Families spreading out their carpets on the roadside are washing their carpets. People waiting by the roadside for cars heading in the same direction. Cars moving quickly signaled by lights and horns, and just in time to move into the lane next to them.

And then there is a large piece of furniture with wooden chairs and tables on the edge of the house, which we happened to encounter throughout our trip. It is called Tapchan. At Tapchan, people eat, drink tea, talk, and nap with family and friends. The Tapchan is a place where people can gather without any purpose or goal, helping to create an everyday moment, which is typical of Uzbekistan.

Because of our admiration for this way of spending time at Tapchan, we would like to extend the exchange that is created in Tapchan to this debriefing session. Although we could not bring a Tapchan from Uzbekistan, we’d like to invite you to the circle of conversation in each participant’s own style of Tapchan, and spend time leisurely sharing memories and research. Looking forward to spending time with you! 

[Date]

October 21, Monday. 6pm to 8pm (O.K. to enter and exit anytime during the event)

[Venue]

Community Salon, 3rd floor of Taki Plaza. (Ueno Campus of Tokyo University of the Arts)

No. 19 building in this map → https://www.geidai.ac.jp/access/ueno

[Language]

Mainly in Japanese (some presenters will present in English)

Anyone is welcome to attend this event regardless of whether you are members of TUA or not 🙂 Please submit the form below. 

[Registration form] 

https://forms.gle/UGftXZcV4Rv6HnBEA

[Presenters and Topics of discussion]

Jingwei Ou (M1, Graduate School of Fine Arts, Department of Global Art Practice) and 

“Walking in Tashkent: City as Stage and theatre for everyday life ”                   

Motoki Watanabe (M1, Graduate School of Fine Arts, Department of Global Art Practice) and 

“Representation and Gaze: Gender and Horse Testicles”  

Xu Qiucheng (M2, Graduate School of Fine Arts, Department of Inter Media Art) and 

“Nomad’s Post Memory”    

Rui Yamaguchi (M2, Graduate School of Fine Arts, Department of Inter Media Art) and 

“Visiting my friend’s hometown – the reality I felt in Jarkurgan”

Asako Jindo (M2 Graduate School of Global Arts, Department of Arts Studies and Curatorial Practices) and 

“The Place to Mourn the Dead”

Koharu Kashiwagi (M2 Graduate School of Global Arts, Department of Arts Studies and Curatorial Practices) and 

“Eternal Regression: Burnt Out Revolution Exposed to the Sun and New Light of Our Time”    

Miku Sato (PhD2, Graduate School of Film and New Media) and 

“Colonial History and Food” (*Online participation)  

[Commentator / Workshop Participating Teachers]

Chiaki Soma (Associate Professor, Graduate School of Fine Arts, Department of Global Art Practice)                        

Chiaki Haibara (Assistant Professor, Graduate School of Fine Arts, Department of Global Art Practice)                        

Kanoko Tamura (Instructor, Graduate School of Fine Arts, Department of Global Art Practice) 

This event is organized by Chiaki Soma Laboratory, Department of Global Art Practice (GAP), Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts